AD ALTA
JOURNAL OF INTERDISCIPLINARY RESEARCH
prevention, or they should allow them to participate on such
education (the opportunities for such education are relatively
broad). To increase knowledge and to support education of all
pedagogical employees in the area of prevention. To pay more
attention to this area also within university training of future
teachers.
Literature:
1. B
ělík, V. – Hoferková, S.: Prevence rizikového chování ve
školním prostředí. Hradec Králové: Tribun EU, 2016. 141 p.
ISBN 978-80-263-1015-0.
2. Csémy, L. et al.: Agresivní chování ve školách z pohledu
učitelů a žáků 2. stupně základních škol v ČR. 2014. Praha.
Available at: cepros.cz
3. Depistáž 2013 – závery primárnej analýzy. In: Komplexný
poradenský systém prevencie a
ovplyvňovania sociálno-
patologických javov v školskom prostredí. 2014, 5, pp. 81 – 87.
ISBN 978-80-89698-04-2.
4. Davis, N. – Schmidt, C.: Cyberbullying and cyber abuse
intervention: The three-tired model for schools. In: Journal of
Creativity in Mental Health, 2016, 11 (3-4), pp. 366 – 377.
5. Espelage, D. – Anderman, E. M. – Brown, V. E. – Jones, A. –
Lane, K. L. – McMahon, S. D. – Reddy, L. A. – Reynolds, C. R.:
Understanding and preventing violence directed against teachers:
Recommendations for a national research, practice and policy
agenda. In: American Psychologist. 2013, 2, pp. 75 – 87.
6. Garrett, L.: The student bullying of teachers: An exploration
of the nature of the phenomenon and ways in witch it is
experienced by teachers. In: Aigne. 2014, 5, pp. 19 – 40.
7. Hollá, K. – J
edličková, P. – Seidler, P.: Sexting and motives
for sexting among adolescents. In: AD ALTA – Journal of
Interdisciplinary Research. 2018, 2, pp. 89 – 92.
8. Hollá, K. – Fenyvesiová, L. – Hanuliaková, J.: Measurement
of cyber-bullying severity. In: The New Educational Review.
2017, 1, pp. 29 – 38.
9. Hollá, K.: Sexting a kyberšikana. Bratislava : 2016. 166 p.
ISBN 978-80-8153-061-6.
10. Kopecký, K.: Sexting among Czech preadolescents and
adolescents. In: The New Educational Review. 2012, 2, pp. 39 – 48.
11. Kopecký, K.:
Stručný úvod do problematiky online vydírání
českých dětí se zaměřením na tzv. sextortion. In: Pediatrie pro
praxi. 2014, 6, pp. 352 – 354.
12. Kopecký, K. – Szotkowski, R.: Specifics of cyberbullying of
teachers in Czech schools – A national research. In: Informatics
in Education. 2017, 1, pp. 103 – 119.
13. Lipnická, M.:
Dieťa s problémovým správaním v materskej
škole. Bratislava: Metodicko – pedagogické centrum, 2014. 49 p.
ISBN 978-80-8052-677-1.
14. Miovský, M. – Skácelová, L. – Zapletalová, J. – Novák, P. et
al.: Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha:
Univerzita Karlova, 2010. 260 p. ISBN 978-80-87258-47-7.
15. Pedagogicko-
organizačné pokyny na školský rok 2018/2019.
Bratislava: Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR, 2018.
16. Procházka, M. –
Vítečková, M. – Špačková, K.: Prevention
of risk behavior at the 1st level of elementary school. In:
Proceedings of the 14th international conference efficiency and
responsibility in education 2017 (ERIE). Prague, 2017, pp. 337
– 346. ISBN 978-80-213-2762-7.
17. Psychiatric care in the Slovak Republic. Bratislava: 2012 –
2018. Available at: http://www.nczisk.sk/
18. Saracho, O. N.: Bullying: young children´s roles, social
status and prevention programmes. In: Early Child Development
and Care. 2017, 1, pp. 68 – 79.
19. Skopalová, J. – Jamiš, K. ml.:
Profesní připravenost učitelů
základních škol v oblasti řešení rizikového chování a možnosti jeho
prevence v Moravskoslezském kraji I. Pedagogické aspekty.
Opava: Slezská univerzita, 2017. 86 p. ISBN 978-80-7510-235-5.
20. Tomšik, R. – Dolejš, M. –
Čerešník, M. – Suchá, J. – Skopal,
O.: Rizikové správanie študentov gymnázií Českej republiky
(Reprezentatívny výskum metódou VRCHA). In: Adiktologie.
2017, 1, pp. 46 – 55.
21. Tomšik, R. – Dolejš, M. –
Čerešník, M. – Suchá, J. – Skopal, O.
–
Čerešníková, M.: Impulsivity and aggression in the system lower
secondary education in Slovak and Czech republic. In: AD ALTA –
Journal of Interdisciplinary Research. 2018, 1, pp. 223 – 227.
22. Wachs, S. – Bilz, L. – Niproschke, S. et al.: Bullying
Intervention in Schools: A Multilevel Analysis of Teachers'
Success in Handling Bullying From the Students' Perspective.
In: Journal of early adolescence. 2019, 3, pp. 642 – 668.
23. Wagner, A.: E-victimization and e-predation theory as the
dominant aggressive communication: the case of cyber bullying.
In: Social semiotics. 2019, 3 (special issue), pp. 303 – 318.
24.
Zákon č. 245/2008 o výchove a vzdelávaní (školský zákon)
v znení neskorších predpisov.
Primary Paper Section: A
Secondary Paper Section: AM
- 48 -